Ja, ik wil mijn SPRINGPLANK gebruiken
Met de aanpak uit de Springplank mobiliseer je de waarde en mogelijkheden die in jouw netwerk én het netwerk van jouw relaties verborgen ligt.
Met de aanpak uit de Springplank mobiliseer je de waarde en mogelijkheden die in jouw netwerk én het netwerk van jouw relaties verborgen ligt.
Hiervoor is het 3-S Model Spaarpot, Springplank en Support stappenplan ontwikkeld. Download hier de verticale versie van het La Red 3S Model Netwerkend Werken.
Er zijn vele netwerken, dus het loont de moeite om je netwerkverlanglijstje erbij te pakken en jouw wensen te vertalen in die netwerken waarin we die wensen zouden kunnen vervullen. Vraag je daarbij niet alleen af wat je precies wilt, maar ook wie je bent en wat bij je past. Er zijn netwerken speciaal voor vrouwen, mensen uit bepaalde leeftijdsgroepen (jongeren en ouderen), met een bepaald opleidingsniveau, etniciteit, politieke kleur, uit een specifieke branche of regio en vooral allerlei mogelijke combinaties van deze kenmerken. Het loont de moeite om uitgebreid op onderzoek te gaan naar de netwerken die het best passen bij de doelen die je nastreeft. Business vinden? Interessante invloed uitoefenen? Of vooral laten zien dat je bestaat en contacten met anderen onderhouden via het uithangbordeffect? Een andere belangrijke vraag is of je vooral gelijkgestemden tegen wil komen of juist iets heel nieuws wil horen en ‘een nieuwe wereld’ binnen wilt stappen.
Meer weten? Lees dan onze blog of ga aan de slag met La Red Mingles worksheet om slim om te gaan met je tijd en energie en de voor jou juiste netwerkbijeenkomst te kiezen.
Een belangrijke B, want wat heb je aan al die relaties en al dat onderhoud als je niet zorgt dat de relatie ook wat oplevert? Benutten betekent ook dat je hulp kunt bieden aan jouw netwerkrelaties en die hulp ook bereid bent te geven. De basisregel achter alle contacten die we met mensen aangaan en in stand willen houden is dat we eerlijk willen ruilen. Op de lange termijn is het voor iedereen duidelijk dat we ons aan de regel ‘voor wat hoort wat’ houden. Maar ook in de directe interactie met mensen die we net ontmoet hebben houden we ons aan deze regel. In het meest laagdrempelige geval is ons ruilmiddel namelijk ‘aandacht’.
Advies vragen = erkenning bieden
Uit de praktijk weten we dat je de meeste mensen die je kent maar zelden vraagt iets voor je te doen. We zijn ervan overtuigd dat we in beginsel alles zelf moeten kunnen of weten, of denken dat onze omgeving dat van ons verlangt. Die overtuiging kan heel diep geworteld zitten waardoor je ‘anderen om hulp vragen’ hebt leren zien als ‘anderen lastig vallen’. In de praktijk vinden slechts weinigen het vervelend om iets gevraagd te worden en hulp of advies te bieden. Integendeel, veel mensen zien het als erkenning van hun talenten als juist hén om hulp wordt gevraagd. Als je je dat beseft – advies vragen = erkenning bieden – wordt het leven een stuk gemakkelijker. Uiteraard vooropgesteld dat je de ander zelf ook helpt waar je kunt.
Mensen om advies vragen actualiseert een relatie en maakt je netwerk stabieler. Al doende leidt het benutten van je netwerk meestal ook tot het ontmoeten van nieuwe mensen – in veel gevallen zal je netwerk je namelijk doorverwijzen naar nog onbekende anderen.
Op onze eigen netwerkbijeenkomsten, feestjes en jubilea geven we het goede voorbeeld. Hou dus onze agenda in de gaten en sluit aan bij onze bijeenkomsten. We garanderen je een fijn en gastvrij verblijf en weten zeker dat je de uitspraak ‘de vliegende kraai vangt altijd wat’ bij ons kunt ervaren.
In de film Breakfast at Tiffany’s uit 1961 speelt Audrey Hepburn de ultieme gastvrouw. De wijze waarop zij mensen ontvangt, op hun gemak stelt en aan anderen koppelt, daaraan hebben mensen behoefte. En dat mag je dus van ons verwachten.
De #geleendetoegangssleutel is de kans die je kunt creëren door aan jouw relaties te vragen of je mee mag en kunt naar de bijeenkomsten waar zij heen gaan. Of als je zelf een uitnodiging ontvangt voor een event om te vragen hoeveel gasten je mee mag nemen. De ene keer is dat er 1, de andere keer mogen er wel 10 mee. Zo delen we alles wat er al is, de grote mate van overvloed.
Die netwerkvraag of vragen die je hebt noemen we jouw netwerkverlanglijstje. Een La Red methode die jouw sociaal kapitaal productiever maakt.
Zo’n lijstje bestaat uit wensen die je in de loop der tijd aanscherpt en actualiseert. Je netwerkverlanglijstje hou je altijd in je achterhoofd. Klaar om te gebruiken bij elke ontmoeting met bekenden en onbekenden. Met elkaar werken aan netwerkverlanglijstjes is een hele krachtige methode om makkelijk en snel de enorme hoeveelheid sociaal kapitaal in elkaars netwerk te mobiliseren. Daarom hebben we daar een werkpakket voor ontwikkeld.
Het is voor iedereen belangrijk om persoonlijke (grote en kleine) netwerkvragen te formuleren. Vrijwel elke netwerkvraag leent zich om met en via je netwerk op te (laten) lossen. Ook netwerkvragen over kennis die je zelf niet hebt en die misschien wel in hoofdlijnen op internet te vinden is, laat je bij voorkeur valideren door experts in jouw eigen netwerk of uit het netwerk van jouw kennissen. Wat een goede netwerkvraag is? Lees dat hier.
Oftewel als je in beweging blijft vind je altijd wel iets van je gading. Laat je parachuteren in andere werelden en ontdek daar vreemde vogels en inspirerende persoonlijkheden. Door met een open houding, een ontvankelijke geest en een goede dosis nieuwsgierigheid op pad te zijn, creëer je de kans dat anderen je onverwacht kunnen helpen. Een ding weten we zeker: thuis blijven en geen contact zoeken met anderen helpt niet. Dus laat jezelf zien en horen zodat je de kans krijgt om te vinden wat je zoekt, ook al dacht je dat niet daar of bij die persoon te vinden.
De meeste mensen zien netwerken en relaties onderhouden als een ‘taak’ waar ook veel tijd mee gemoeid is. Social media helpen ons doordat we met relatief weinig tijd met meerdere mensen contact kunnen leggen en onderhouden.
Je kunt passief en actief netwerken op social media. Passief netwerken is wat van je laten horen/zien zonder dat je zelf contact legt. Dat is bijvoorbeeld een artikel schrijven op LinkedIn (wat door mensen gelezen wordt die je kent) of een update plaatsen zodat jouw contacten weer even aan je herinnerd worden. Het is ook berichten van anderen ‘liken’ of aanwezig zijn op een (virtuele) bijeenkomst waar je lang niet met iedereen spreekt, maar waar al die anderen je wel kunnen zien (zwaaien helpt). Zo blijf je op het netvlies. Kost dit tijd … zeker, maar niet zoveel tijd als je het per relatie bekijkt.
Actief netwerken op social media is aandacht en tijd besteden aan een specifieke relatie. Dat kost iets meer tijd. Denk aan mensen feliciteren met hun verjaardag, een artikel doorsturen naar een relatie, iemand uitnodigen om mee te gaan naar een bijeenkomst, twee mensen aan elkaar voorstellen. Deze aandacht is persoonlijk en is heel waardevol. Dat kan natuurlijk niet met alle mensen die je kent, want dan past het weer niet in je dag.