TIPS over zichtbaarheid in sociale media
In sociale media kunnen anderen je ten alle tijde ‘bekijken’ en vinden. Met onze tips focussen we vooral op LinkedIn omdat deze tool op dit moment de beste mogelijkheid biedt om anderen te vinden en om zelf gevonden te worden.
Hoe vinden anderen jou?
- Door actief een zoekwoord te gebruiken waardoor ze op jouw profiel terecht komen
- Doordat ze geïnspireerd raken via anderen en geraakt worden door de ‘headline’ onder jouw naam.
Bekijk dus of die ene zin wel de goede samenvatting is van wat jij wil betekenen voor de wereld en hoe je gevonden wil worden.
Vraag jouw relaties om feedback. Een mooie methode om even contact te hebben en op het netvlies te blijven.
Belangrijke TIP: grotere netwerken zijn waardevoller dan kleinere netwerken, mits er genoeg verscheidenheid in jouw netwerkrelaties zit. Want de netwerken achter jouw relaties zijn nog interessanter (2de orde netwerken). Daar zitten de kansen en de innovatie, de nieuwe woning, liefde van je leven of die ultieme droombaan of droomklant.
Hoeveel relaties heb je nu in LinkedIn? Heb je ook je buren, familieleden, vroegere collega’s, studiegenoten en mensen uit een ver verleden toegevoegd? Als je nu eens 10 mensen toevoegt die zeer verschillend zijn (en die je natuurlijk wel kent) dan groeit jouw 2de orde netwerk met ongeveer 5.400 friends-to-be. Zie je hoe snel dat gaat?
Hoe word je het beste gevonden op LinkedIn?
Een paar voorbeelden om je te inspireren.
- Misschien wil je gevonden worden op jouw status als expert. Heeft jouw titel/functie dan het juiste effect? Bij een hoogleraar contextueel leiderschap ontstaat beslist de perceptie dat deze vrouw/man alles weet van dat thema en dat zij/hij voortdurend bezig is om bij te blijven in het vak. Door de specifieke toevoeging contextueel leiderschap weet je ook direct waar je wel en niet bij deze hoogleraar voor terecht kunt, het geeft de juiste niche weer.
- Stel dat je binnenkort beschikbaar bent voor een nieuwe uitdaging, wat doe je dan? Dan kun je b.v. aangeven dat je per dd-mm-yyyy beschikbaar bent als PO VO bestuurder a.i. Waarom? Je geeft zo duidelijk aan vanaf wanneer je beschikbaar bent. Het woord beschikbaar is een goed woord om op gevonden te worden (misschien wil je ook available toevoegen). Het thema waar je voor gaat is helder, namelijk als PO en VO bestuurder, typisch jargon voor de onderwijswereld. En met de toevoeging a.i. maak je duidelijk dat niet op zoek bent naar een loondienstbetrekking maar een ad interim opdracht.
- Wil je alleen in een bepaalde wereld bekend zijn? Dan is het goed om vakjargon te gebruiken dat alleen in jouw doelgroep tot herkenning leidt. Een beschrijving als: organisatie- en technisch ontwerp, expert incidentonderzoek en training, human factors, resilience, QASHE professional zal niet bij iedereen een belletje doen rinkelen. Maar in de wereld van offshore, veiligheid en industrie herkennen mensen de betekenis van deze woorden zeker. Zoekwoorden voorbeelden
Het is dus een kwestie van omdenken. Mensen zoeken niet naar jouw aanbod, maar naar wat je op kunt lossen!
- Aanbod: blogs schrijven
Jouw ‘klant’ zoekt naar: ik wil mijn expertstatus verhogen - Aanbod: neurale marketing
Jouw ‘klant’ zoekt naar: hoe bereik ik de juiste klant/doelgroep - Aanbod: workshops netwerkend werken
Jouw ‘klant’ zoekt naar: ik wil klanten vinden, een baan vinden, een betere lobbystrategie vormgeven
# Hashtags gebruiken
We dragen allemaal bij aan ons netwerk door bijdragen te plaatsen. Probeer jouw ‘posts’ uitnodigend te houden, verhalend en vragend.
TIP: Probeer te voorkomen dat jouw posts aanbod gedreven zijn.
TIP: door te klikken op de hashtag #xxx, filter je op alle posts waar de hashtag in staat.
Dit zijn de hashtags die wij gebruiken om onze kennis en voorbeelden te delen over netwerkend werken
- #geleendetoegangssleutel (als anderen met je mee kunnen naar evenementen waar jij voor uitgenodigd bent)
- #vriendenhelpenvrienden (wat sociaal kapitaal voor jou en anderen oplevert)
- #verteljeverhaal (wie ben je en hoe kunnen we je onthouden)
- #meetmatch (hoe we door verhalen te horen een linkje leggen naar anderen)
- #alertenattentzijn (anderen helpen)
- #payingitforward (iets doen zonder er wat voor terug te verwachten)
- #netwerkendwerken (de manier om met jouw netwerk en dat van anderen je leven te vergemakkelijken)
- #springplank (door introducties op de juiste plek landen)
- #sociaalkapitaal (waar het allemaal om draait)
- #vriendenvanlared (wij met z’n allen)
- #wistjedat (voor bijzonderheden)
Meer weten?
- Ja, ik wil mijn SPAARPOT vullen
- Ja ik wil mijn SPRINGPLANK gebruiken
- Ja ik wil Support bieden
- Netwerkend werken 3s-model
- Ontdek hier hoe je bij La Red een appeltje voor de dorst creëert
- Verzilver het sociaal kapitaal uit jouw omgeving met La Red At Work
- Hoe verhoog je de gunfactor?
- Kies de juiste netwerkbijeenkomst met La Red Mingles Worksheet
- De ultieme Netwerkpitch
- De SPRINGPLANK geleende Toegangssleutel
- Hoe stel je de goede netwerkvraag
- Haal rendement uit jouw sociaal kapitaal met de 6P`s
- Wanneer, hoe en waarom netwerken? Lees de blog!