Skip to main content

Sociaal kapitaal – wat is het?

Iedereen heeft sociaal kapitaal

Iedereen heeft sociaal kapitaal; hoe jong of oud je ook bent. Iedereen onderhoudt namelijk relaties met anderen. Relaties die zijn opgebouwd tijdens werk, de studie, sport, de studententijd etc. Al jouw relaties hebben talenten, kennis, ervaringen en invloed en hun eigen relaties (die op hun beurt ook weer talenten, kennis, ervaringen en invloed hebben) waar je een beroep op mag doen. Mits je in de relatie blijft investeren.

Sociaal kapitaal theorie

Deze hulp die je mag verwachten van- en kunt verkrijgen via de relaties die je hebt wordt sociaal kapitaal genoemd. Sociaal kapitaal inzetten verhoogt jouw kwaliteit van leven en kans op succes en biedt jouw organisatie een concurrentievoordeel. De tijd dat succes een individuele onderneming was, is voorbij. Succes bereik je door te delen.

Netwerkend werken

Om het rendement van je sociaal kapitaal te vergroten is netwerkend leren werken belangrijk. Netwerkend werken vraagt een nieuwsgierige en hulpvaardige blik. 24 uur per dag, doordeweeks en in het weekend. Privé en zakelijk lopen door elkaar. Want wie weet kent jouw neef juist die vormgever waar jij met jouw organisatie naar op zoek bent. Netwerkend werken is een manier van leven; ónze manier van leven.

Sociaal kapitaal

Opbrengsten die niet te koop zijn

De meest bijzondere vorm van sociaal kapitaal is toch wel die ‘opbrengsten’ die met geld niet te koop zijn. Dat luisterende oor, de emotionele steun, je geliefd en gekend voelen. Het zijn opbrengsten uit je sociaal kapitaal waar je bijna geen economische waarde aan kan geven. Maar je zou niet zonder willen en zonder kunnen. Bijvoorbeeld iemand die als ambassadeur zorgt dat jouw sollicitatie met meer dan gewone belangstelling wordt bekeken. En misschien zorgt dit er wel voor dat je net dat streepje voor krijgt. Of ervaringen die voor anderen ontoegankelijk zijn. Zoals mee mogen op de toren van de Nieuwe Kerk in Delft om samen met de stadsuurwerkmaker en een heel select gezelschap de klok terug te zetten op wintertijd. Het is veel moeilijker om daar economische waarde aan toe te kennen.

Door jouw gunfactor te verhogen zorg voor meer impact met jouw sociaal kapitaal, omdat je omgeving eerder bereid is je te helpen. Aangezien tijd schaars is, is dat een belangrijk element om op te sturen.

Rendement van sociaal kapitaal – de 6 P’s

Hét inzicht betreffende netwerken is dat zij altijd een grotere rijkdom en diversiteit bieden ten opzichte van wat we zelf in huis hebben. Alle mensen in ons netwerk beheren hun eigen financieel, politiek, menselijk, cultureel en sociaal kapitaal en vormen samen een zeer grote diversiteit aan middelen die ons terzijde zou kunnen staan. We mogen daar toegang toe vragen als we relaties met hen op een correcte en prettige manier onderhouden. In feite vormt dat een geweldige spaarrekening. De kans dat het antwoord op een complex vraagstuk zich al in ons netwerk bevindt is groot. Zelf een oplossing uitwerken of die oplossing moeten kopen is daarom in veel gevallen kostbaarder in termen van geld, tijd en moeite.

We onderhouden relaties om: klanten te vinden, invloed uit te oefenen, een nieuwe baan te vinden, zichtbaar en vindbaar te zijn voor de buitenwereld, informatie en kennis te delen, plezier te hebben, gezelligheid te ervaren, toegang tot nieuwe werelden te krijgen, advies te krijgen, een klankbord te vinden voor ideeën, gezien en geassocieerd worden met anderen, op de hoogte te blijven van nieuws en ‘wat er speelt’ in je vakgebied – of nog andere doelen zoals het kopen van een huis, het afronden van een opleiding, het vinden van een levenspartner, enzovoort. Bij het bereiken van die doelen worden allerlei combinaties van middelen ingezet. Waar we het eerste aan denken bij het bereiken van doelen is de inzet van persoonlijke financiële middelen. Meestal doen we dat in de vorm van het kopen van een goed of een dienst waarmee het doel bereikt wordt. Daarbij zetten we ook afwisselende combinaties van ons menselijke, culturele en politieke kapitaal in om het bereiken daarvan vlot te laten verlopen.

Over de lange termijn bezien streven we allemaal een grote hoeveelheid verschillende doelen na, die allemaal een beroep doen op onze kapitaalvoorraden. De hoeveelheid en variëteit aan middelen die we tot onze beschikking hebben is echter eindig. Daar lopen we snel tegenaan bij het bereiken van complexe doelen als het kopen van een betrouwbare computer of tweedehands auto, (eerste) huis, het vinden of aannemen van personeel of het starten van een onderneming.

Voor het bereiken van deze doelen hebben we zeer veel verschillende kennis nodig die we niet kunnen missen om het doel te laten slagen, maar die we ons niet allemaal zelf eigen kunnen maken, of te kostbaar of risicovol is om als dienst af te nemen, zo die al te koop is.

Voor mensen met gecompliceerde functies op hoog niveau is het bovendien zo dat zij beroepshalve dan weer eens met het ene, dan weer eens met het andere doel op pad zijn. Er kan dan het beste een netwerk gebouwd worden dat meerdere doelen dient en uit meerdere deelnetwerken bestaat. De meeste mensen hebben onbewust trouwens al aan twee van elkaar gescheiden netwerken gebouwd: het werknetwerk enerzijds en het privé- netwerk anderzijds.

Mensen zijn sociale dieren en we netwerken er wat op los, ook al noemen we dat niet altijd zo. We gaan relaties aan, kletsen bij de koffie, werken samen, hebben collega’s en buren, kortom in onze leefomgeving worden we altijd omringd door anderen. Dat contact hebben en houden met anderen levert bewust en onbewust van alles op. Samen te vatten in het rendement van sociaal kapitaal, de 6 P’s:

  1. Praktische hulp. Dus op wie kun je een beroep doen om je te helpen met verhuizen, even op de hond te passen, grind te scheppen in je tuin, een nieuwe hovenier te vinden en boodschappen doen als je ziek bent. In deze categorie valt ook de hulp die je kunt inroepen om in korte tijd iets te weten te komen over een bepaald onderwerp, organisatie of persoon..
  2. Plezier (het samen leuk hebben). Door met elkaar om te gaan en gesprekken te voeren of zelfs samen iets te doen, levert jouw netwerk je ook plezier op. Dat ervaren we vooral van vrienden, maar hopelijk bij al onze netwerkleden.
  3. Publiciteit (reclame en aandacht). Onze netwerkleden kletsen over ons, ook als we er niet bij zijn, de beroemde mond-tot-mond reclame.
  4. Prestige (aanzien en carriere). Waar je mee omgaat, daar wordt je mee besmet en dat geldt ook voor de reputatie van anderen. Bij positieve reputaties straalt dat positief op ons af en dat is een opbrengst die vele malen groter is dan onze eigen reputatie en onze eigen kennis en expertise.
  5. Pecunia (geld oa via de route prestaties, werk of klanten vinden). Doordat anderen op tijd aan ons denken, ons actief op verzoek introduceren, maar ook onze naam noemen als anderen iets of iemand zoeken, komen we zelf aan een nieuwe baan en meer opdrachten.
  6. Potentie (investeringen op lange termijn, maar geen directe opbrengst in het nu – hetzij ‘moet nu even gebeuren om later te kunnen oogsten’ hetzij ‘om rampen te voorkomen’). We leren ook allerlei mensen kennen van wie we nu nog niet weten of er meer in zit dan alleen het plezier en de gezelligheid van het moment. Vaak genoeg denk je op een gegeven moment, ‘zo ik ben blij dat ik haar/hem ken, anders had ik niet …’. Precies dat is de potentie van toekomstig benodigd sociaal kapitaal.

 

Show Buttons
Share On Facebook
Share On Twitter
Share On Linkedin
Contact us
Hide Buttons