Iedereen heeft sociaal kapitaal; we onderhouden namelijk allemaal relaties met anderen. De waarde van het sociale netwerk om je heen is enorm groot. La Red leert je als mens en organisatie optimaal gebruik te maken van het netwerk om je heen.
Ruud Boer is een gedreven ondernemer die vanuit zijn expertise mensen en bedrijven helpt om beter zichtbaar te worden in de maatschappij. Zijn netwerk is vooral nationaal georiënteerd en sterk gebaseerd op wederkerigheid, wat hem de tweede prijs opleverde in de verkiezing van de ‘Give and Take Trophy’. Wie zitten er in zijn netwerk en op welke manier zet hij zijn contacten in? Lees het verhaal van Ruud Boer en laat je inspireren en motiveren.
Wie ben je en wat doe je in het dagelijkse leven?
Ik ben directeur/partner van het Rotterdamse Brand Designbureau Bataafsche Teeken Maatschappij waar ik samen met m’n collega’s de merken van onze klanten laat groeien vanuit een relevante mentale merkidentiteit, onderscheidende visuele merkidentiteit en geloofwaardige Brand Touch Points.
Als auteur van het boek BRAND DESIGN help ik marketeers en marketingstudenten om kennis en inzicht te krijgen op het gebied van het bouwen van merken. Mijn boek wordt gebruikt op elke hbo in Nederland en inmiddels is de 7e editie / 21e druk verschenen. Het is mijn droom om ooit ‘de Nederlandse Kotler’ te worden. Ik spreek graag op congressen, seminars en workshops om te vakgenoten te kunnen inspireren om hun merken relevant, onderscheidend en geloofwaardig te maken.
Hoe zou je jouw netwerk omschrijven?
Mijn netwerk is zeer divers en uitgebreid, maar vooral nationaal georiënteerd, zo`n 90% van mijn contacten bevindt zich in Nederland. Ruim de helft van mijn contacten is jonger dan ik, en de andere helft is verdeeld in contacten van mijn leeftijd of ouder. Natuurlijk bestaat mijn netwerk voor een groot deel uit kennissen, buren, vrienden en familie, maar ook uit zakelijke contacten.
Wat levert jouw netwerk je op? Wat is de waarde?
De impact van mijn netwerk is erg divers en zeer uitgebreid. Mijn deelname aan de Give and Take verkiezing zorgde ervoor dat ik pas echt serieus ging nadenken over de waarde van mijn netwerk en mijn netwerkstrategie.
Kun je een voorbeeld noemen van een situatie dat jouw netwerk je van pas kwam?
Binnen het NIMA, het Nederlands Instituut voor Marketing, ben ik lid van het netwerk van Register Marketeers. Daarin heb ik Vincent Hooplot leren kennen, die vanuit zijn Surinaamse achtergrond ieder jaar het Nationaal Marketing Congres van Suriname organiseert. Hij vroeg me om in Paramaribo als keynote speaker diverse workshops en presentaties te geven aan zo’n honderd enthousiaste marketeers. De warmte en gastvrijheid van de deelnemers, het mooie land en het heerlijke eten hebben ervoor gezorgd dat Suriname een plekje in mijn hart heeft veroverd. Zonder mijn netwerk was dit waarschijnlijk niet gebeurd.
Wat doe je om jouw netwerk uit te breiden en te onderhouden?
Ik heb geen duidelijk systeem om mijn netwerk uit te breiden en te onderhouden, het is momenteel een combinatie van een Excel overzicht en een overzicht van recente berichten in LinkedIn.
Mijn huidige netwerk wil ik graag koesteren en delen, maar ik ben ook op zoek naar aanvullingen. Daarin probeer ik mezelf scherp te houden. Ik zou bijvoorbeeld ook graag als commissaris of lid van een Raad van Toezicht een bijdrage te leveren aan het succes van bedrijven of stichtingen en daarmee aan de maatschappij. Ik ben nog op zoek naar een manier om dit in te richten.
Welke inspirerende quote en/of gezegde wil je delen (het liefst op netwerkgebied)
“Als je niet kunt delen, dan kun je ook niet ontvangen.”
Als laatste een paar getallen – Hoeveel mensen ken je?
Op LinkedIn heb ik 2307 contacten, op Facebook heb ik 592 vrienden en op Instagram volgen 259 mensen mij. In mijn telefoon heb ik 613 contacten opgeslagen en in de computer heb ik meer dan 1000 e-mailadressen van zakelijke contacten. Daarbij komen natuurlijk de mensen die ik privé ken.
Ben je lid bij clubs/verenigingen? Hoeveel zijn dat er?
Ik ben lid van de voetbalclub KMD waar ik ook vrijwilligerswerk doe, MKB-Rotterdam, BNO Next Pack en vanuit mijn titel als Register Marketeer ben ik betrokken bij NIMA RM Netwerk en NIMA Brand Design Community.