Iedereen heeft sociaal kapitaal; we onderhouden namelijk allemaal relaties met anderen. De waarde van het sociale netwerk om je heen is enorm groot. La Red leert je als mens en organisatie optimaal gebruik te maken van het netwerk om je heen.
Voor Connie van Rossum is haar netwerk als freelancer goud waard. Ze heeft er al veel opdrachten aan te danken! Daarnaast komt ze uit een grote familie, die zorgt voor een uitgebreid en gevarieerd netwerk. Wie zitten er in haar netwerk en op welke manier zet zij haar contacten in? Lees haar verhaal en laat je inspireren en motiveren.
Wie ben ik?
Ik ben Connie van Rossum, in juli 45 jaar jong geworden. Als doctorandus in de Communicatiekunde ben ik al 22 jaar werkzaam als communicatieprofessional. Ik heb zowel aan bureauzijde als aan opdrachtgeverzijde gewerkt en ben inmiddels bijna 5 jaar als freelancer aan de slag met afwisselende communicatieopdrachten. Van huisstijltrajecten en het creëren van brochures, animaties, video’s, nieuwsbrieven en websites tot aan het schrijven van teksten en organiseren van evenementen.
Mijn netwerk
In de loop van de tijd heb ik inmiddels een behoorlijk divers netwerk opgebouwd van studiegenoten, collega’s, vrienden en zakelijke contacten. Doordat ik voor verschillende typen organisaties gewerkt heb en aan opdrachten voor verschillende sectoren, is met name het zakelijke netwerk heel breed: van mediacontacten en communicatieleveranciers tot aan professionals in de maritieme branche en de bouwsector.
Mijn netwerk is onwijs belangrijk, zeker nu ik freelancer ben. Ik heb mijn opdrachten tot nu toe allemaal via mijn netwerk gekregen. En als iemand mij vraagt ‘of ik nog iemand ken die…’, dan weet ik bijna altijd wel iemand uit mijn netwerk aan te bevelen. Heel mooi om te zien hoe dat werkt. Zo wilden we op de school van mijn kinderen, waar ik in de oudervereniging zit, tijdens coronatijd online theaterlessen organiseren. Ik heb mijn eigen theaterjuf van 20 jaar geleden via LinkedIn opgespoord. Zij werkt nu voor het Theaterhuis in Den Haag dat precies een online aanbod had gecreëerd, dus we hebben mooi zaken kunnen doen.
Als een sneeuwbal
Toen ik net voor mezelf begon, werd ik benaderd door een oud-collega bij Rotterdam Ahoy. Het bedrijf van haar vriend was bezig met een herpositionering en zij vroeg of ik wellicht iets kon betekenen. Het was een leuk gesprek, maar de opdracht ging naar een fullservicebureau. Helaas, maar ik kreeg van hen wel een tip voor een openstaande functie bij De Bouwcampus. Daar mocht ik als freelancer aan de slag. Door mijn contacten daar, mocht ik later werken voor Building Changes, Platform CB’23, Rijkswaterstaat en Blended Communications en ben ik bij het BTIC (nu TKI Bouw en Techniek) terechtgekomen. De directeur van NLingenieurs zat in de werkgroep van het BTIC en benaderde mij of ik ook voor hen wilde werken. Zodoende heb ik nu een mooi portfolio aan opdrachtgevers in de bouwsector opgebouwd. Ik ben Saskia nog steeds dankbaar dat ze deze sneeuwbal als het ware in beweging heeft gebracht.
Nog wat concrete cijfers
Ik heb een enorm grote familie: mijn moeder komt uit een gezin van 14 kinderen, mijn vader uit een samengesteld gezin van 18 kinderen. Moet je nagaan hoeveel ooms, tantes, nichten, neven en inmiddels achterneven en -nichten ik heb.
- LinkedIn: 908 connecties, 1.500 contacten (ik weet niet wat het nu in het echt is?)
- Facebook: 203 vrienden
- Telefoon: 410 contacten
- Mail kan ik niet terug herleiden, maar veel, evenals familieleden.
Ik ben lid van een aantal clubs, Zangkoor Prestige Den Haag (130 p.), zangkoor Prestige PRO (30p), sportclub Westvliet (geen idee hoeveel leden), oudervereniging PiusX school, ik kwam weleens op de 070 ondernemersmeetings, ben lid van Columni (alumni van Studievereniging), ontvang het blaadje voor de alumni’s van RUG Groningen en ben op LinkedIn lid van groepen van bedrijven waar ik heb gewerkt.
Vroeger was ik lid van AEGEE waar ik twee vriendinnen aan heb overgehouden. Ik ben gevraagd om in het bestuur van de voetbalvereniging van mijn zoon te komen (VV Wilhelmus), maar ik heb zelf niet zoveel met voetbal, dus dat heb ik vooralsnog afgehouden.
Mijn favoriete quote
“Mijn visitekaartje afgeven” vind ik een mooie Nederlandse uitspraak. Dat is wat ik bij elke opdracht opnieuw probeer te doen: mijn eigen, unieke Connie werkwijze toepassen waarmee ik hopelijk positief in het geheugen gegrift kom te staan bij mijn opdrachtgevers zodat die mij weer aanbevelen bij anderen. Ook al is het tegenwoordig niet per sé meer nodig om een gedrukt visitekaartje te geven, de digitale kaartenbak is minstens zo belangrijk geworden om gevonden te worden. Ik schreef ooit een blog over het laten maken van visitekaartjes voor mijn onderneming wat voor mij een múst was voor mijn eigen positionering.