Iedereen heeft sociaal kapitaal; we onderhouden namelijk allemaal relaties met anderen. De waarde van het sociale netwerk om je heen is enorm groot. La Red leert je als mens en organisatie optimaal gebruik te maken van het netwerk om je heen.
Ook Pieter Heijboer is zich bewust van de waarde van zijn netwerk. Als journalist omschrijft hij het dan ook als “een van de belangrijkste wapens die je kunt inzetten tijdens het werk.” Ieder contact kan namelijk een artikel opleveren voor de krant! Wie zitten er in zijn netwerk en op welke manier zet Pieter zijn contacten in? Lees zijn verhaal en laat je inspireren en motiveren.
Wie ben ik
Mijn naam is Pieter Heijboer en ik ben hoofdredacteur/directeur van de Eendrachtbode, het nieuwsblad voor de gemeente Tholen. Ik deel graag meer over mijn netwerk, dat kan ik natuurlijk niet weigeren nadat Miriam zo enthousiast heeft meegedaan aan een artikel in onze krant.
Mijn netwerk
Mijn netwerk is sterk lokaal geworteld. Eigenlijk kan ieder contact, informeel of formeel, een artikel opleveren of een zakelijke kans. Je zou daarom kunnen zeggen dat privé en werk volledig door elkaar lopen. Op het moment dat ik over straat ga word ik altijd gezien als ‘die guy van de krant’, zoals een tiener het een keer heel treffend omschreef.
Als journalist is mijn netwerk één van de belangrijkste wapens die ik kan inzetten tijdens mijn werk. Mensen in je netwerk kunnen je tips geven of je kunt je netwerk bewust inzetten om aan nieuws te komen. Vanzelfsprekend helpt het om mensen te kennen, zij kunnen weer deuren openen naar anderen. Doordat je soms dingen publiceert waar betrokkenen niet blij van worden, kan dat ook wel tegen je werken. Dat is dan weer lastig.
Nog wat concrete cijfers:
Telefoonnummers zijn voor mij het belangrijkste als het om contacten gaat. Ik heb zo`n 700 mensen in mijn telefoon staan en ben zelf lid van drie clubs.
Mijn favoriete quote: “Een goede eerste indruk kun je maar één keer maken.”