Met 1,3 miljoen Nederlandse gebruikers is de netwerksite LinkedIn enorm gegroeid, maar waarom juist hier? Je profiel pimpen met gekke kleurtjes of al je foto’s online zetten is niet mogelijk, maar er is geen land ter wereld waar naar verhouding zoveel mensen (7 % van de bevolking) een LinkedIn-profiel hebben.
Ten eerste zijn we in Nederland al gewend aan dergelijke profielsites door het massale gebruik van Hyves, we kennen het concept. Toch is er wel een belangrijk verschil: Hyves is voor de gezelligheid, LinkedIn uitsluitend voor zakelijke contacten. Ten tweede is de cultuur in Nederland vrij open en direct. Een derde reden is het intensieve contact van Nederland met de VS. In het begin waren het vooral IT’ers die er gebruik van maakten, nu hebben ook recruiters de site ontdekt als een handig hulpmiddel.
Ondanks de populariteit weten veel mensen niet precies wat ze doen op zo’n site. Het is daarom belangrijk eerst na te denken over het doel van een profiel aanmaken. Een paar kleine tips op een rij:
- Voeg alleen connecties toe waar je daadwerkelijk iets aan hebt.
- Let op het gebruik van trefwoorden in je profiel, recruiters zoeken daar vaak op.
- Zet bij ‘professional headline’ niet alleen je functie, maar verleid mensen je hele profiel te lezen.
In onze masterclass virtueel netwerken komen de praktische aspecten van het gebruik van dergelijke netwerksites aan de orde. We behandelen onder andere waarin netwerksites uniek zijn en hoe je ze in kunt zetten voor het bereiken van jouw doel.